Розпізнавай і розвивай свої здібності. В.Сухомлинський "Співуча пір'їнка" - Куніченко Т.М. - 4 клас


Інтегрований урок
з читання, природознавства і образотворчого мистецтва у 4 класі
за темою: 
« В.О.Сухомлинський «Співуча пір’їнка». "Птахи Червоної книги України".
      Тема уроку читання: Пізнавай і розвивай свої здібності. В.О.Сухомлинський «Співуча пір’їнка».
Тема уроку природознавства: Червона книга України. Птахи.                                                                                                                       
Тема уроку образотворчого мистецтва: поняття про образотворчі можливості кольорів. Тематична робота "Співуча пір'їна".                                                                        
Мета уроку читання: Розширити і поглибити знання про творчість В.Сухомлинського; розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення та творчі здібності; довести учням ідею неповторності й унікальності кожної особистості; наголосити на тому, що кожна людина наділена талантами;  виховувати в собі талановиту особистість.
Мета уроку природознавства: продовжувати знайомити із птахами, занесеними до Червоної книги Українивиховувати бережливе ставлення до живої природи. 
Мета уроку образотворчого мистецтва: продовжувати формувати поняття про образотворчі можливості кольорів, їх гармонійне поєднання; розвивати відчуття кольору; активізувати творчу ініціативу учнів; виховувати естетичні смаки.
Обладнання:
 виставка творів  В.Сухомлинського, портрет письменника, комп’ютерна презентація, ілюстрації, смайлики. 
Тип уроку: комбінований 
Очікувані результати з читання на кінець уроку:
• Розширимо і поглибимо знання про творчість В.О.Сухомлинського.
• Читатимемо швидко та виразно.
                                              
• Доведемо неповторність й унікальність кожної особистості.
 Очікувані результати з природознавства на кінець уроку:
• Дізнаємось про одного із птахів, занесеного до Червоної книги
України. 
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Віршоване привітання.
Доброго дня, травам росистим!
Доброго
дня, квітам барвистим!
Доброго
дня, сонечку ясному!
Доброго
дня, людям усім
І усьому прекрасному! 
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Ми всі живемо в людському оточенні, поміж людей. А кожна людина – це індивідуальність, не схожа на інших ані ззовні, ані своїм внутрішнім світом.
Люди саме тому і цікаві, що не схожі одне на одного. І в кожній людині стільки всього самобутнього, хорошого, доброго, справжнього, слід тільки придивитися. І можна побачити їхню добру душу, відкрити для себе їхні таланти.
   2.   Вправа " лабіринт" допоможе відгадати ім’я людини, творчість якої ми сьогодні пригадаємо. 
СУ      МЛИН    ХО   СЬКИЙ     
Василь Олександрович Сухомлинський - талановита особистість. В нього був унікальний талант любити дітей.                      А ще він був талановитим письменником.
Що ж означає слово " талант"?
 Талант - видатні природні здібності людини до певного виду діяльності.
3. Вправа «Знаю сам, поділюся з іншими». ( Презентація - повідомлення про цікаві факти із життя і творчості В. Сухомлинського).
Василь з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику ставали книгами.
 Для наймолодших він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки. Пам’ять про педагога живе в наших серцях і донині.
Твори Василя Сухомлинського видані 53-ма мовами світу. Отримав за свою працю багато  державних нагород. У 2003 році вийшла ювілейна монета України  «В. О. Сухомлинський» вартістю 2 гривні тиражем 30000 монет.    
ІІІ. Мотивація  навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
1.- Щоб дізнатися, про які твори В.Сухомлинського ми будемо говорити сьогодні, відгадайте  загадку - забавлянку.
Це дивна країна
довкола - чудеса
і все там чарівне,
 скрізь диво-краса...
Подумайте, друзі,
промовте, будь ласка,
яка це країна? Згадали? Це ж ...( казка).
- А що таке казка? (Народний або літературний твір про вигадані чи фантастичні події)
- Добре. Тепер відчиняємо двері в казку. (учитель розміщує портрет В.Сухомлинського на дошці)
2.Вправа  «Мозковий штурм» 
- Які твори цього письменника ви читали?
- Чого вони нас навчили?
Гра "Добавлянка"
• Сергійкова…(квітка);
• Про що думала…(Марійка);
• Хай я буду ваша,… (бабусю);
• Горбатенька…(дівчинка);
Мама пахне…(хлібом);
• Синій…(олівець); 
Всі ці казки увійшли до збірки під назвою " Казки школи під голубим небом"
- На цьому уроці ми познайомимося іще з однією казкою В.Сухомлинського
"Співуча пір'їнка".
ІV. Мовленнєва розминка
Вправи для розвитку дихання
-  Візьміть в руки пір'їнку.
- Давайте на неї подуємо. (Вправа "Вдих - видих")
- А тепер вітерець дмухнув на пір'їнку. ( С - с - с ).
-  Пір'їнки весело зашелестіли ( Ш - ш - ш )
- Раптом налетіла  хмаринка. Пішов дощик.
( крап - крап - крап).
Хмаринка  принесла нам скоромовку
Сів шпак на шпаківню (І ряд промовляє тихо і повільно)
Заспівав шпак півню (ІІ ряд промовляє голосніше та швидше)
"Ти не вмієш так, як я (ІІІ ряд ще голосніше та швидше)
Так, як ти, не вмію я " (Усі разом - голосно і швидко)
- А тепер з кожного ряду по одному учню.
        Робота в групах. Гра «Складіть і поясніть».
— Багато прислів’їв, приказок і висловів з творів В. Сухомлинського стали крилатими.
Відновіть та поясніть їх значення.
Гарні не красиві слова, ... не було б краси.
Якби все на світі було однакове, ... своя співуча пір’їнка.
Рана від слова заживає, проте... а красиві діла.
До самої вершини... слід глибокий зостається.
У кожної людини є... веде кам’яна стежина.
- Як ви розумієте ці прислів'я?
( 1.Кожна істота на цьому світі чимось відрізняється від інших, але кожна по-своєму красива.
2.У цьому прислів'ї вираз "співоча пір'їнка" означає здібності або талант, які є у кожної людини.)
- У всіх ці здібності різні, але вони обов'язково є! Їх лише треба вчасно розгледіти та розвивати!
Послухайте вірш
Ми прийшли у світ, щоб жити
всі на просторі земнім,
щоб сміятись і радіти
у довкіллі чарівнім.
Це життя, це справжня казка!
Ллється музика і сміх.
Ти ж запам'ятай, будь ласка, -
неповторний серед всіх.
(Виступають заздалегідь підготовлені діти)
Учень 1. А й справді, на цілій планеті немає таких хлопчиків і дівчаток, як ми. Є мільйони інших хлопчиків і дівчаток, але саме такого, як кожен із нас, немає ніде.
Учень 2. Навіть коли є близнюки, зовні дуже схожі одне на одного, то однаково в кожного своє життя, свої погляди, відчуття, характер, здібності.
Учень 3. Хтось гарно співає, хтось швидко і правильно розв'язує задачі, працює на комп'ютері. Хтось майстерно вишиває, а хтось уміє доглядати тварин. І кожен по-своєму пройде життєвий шлях.
 Учень 4. Але людина не завжди цінує свою унікальність, не завжди знає свої здібності й можливості, розпізнає та розвиває їх.
V. Вивчення нового матеріалу (читання). 
Учитель. Саме на такі роздуми наштовхує нас казка В.Сухомлинського "Співуча пір'їнка".                                                                                                            1.  Виразне читання твору учителем;                                                                                 - Яка головна думка твору?                                                          
2.  Словникова робота.
Читання слів «буксиром» за вчителем
Свист                струни
стрепет             пір’їнка
звучання           найтоншої
висувається       дивовижний
- Прочитайте найкоротше слово. (Свист)
- Найдовше слово. (Висувається.)
— Доберіть синоніми до слова дивовижний (чудовий, прекрасний, прегарний, чарівний).
3. Самостійне читання казки  «Співуча пір'їнка» учнями.
- Доведіть, що прочитаний твір - казка.
- Чи сподобалась вам казка?                                                                                             4. Повторне читання казки учнями. Вправа "кидок - засічка".
— Про яку пташку розповідається в  казці?                                                                        
— Чи чули ви колись про такого дивовижного птаха? (Демонстрування малюнка, на якому зображено стрепета.)
5. Вправа " Інформують природознавці"
Хохітва, стрепет — птах родини Дрохвових, єдиний представник роду хохітва. Довжина до 50 см, вага до 1 кг. В Україні рідкісний гніздовий, зимуючий птах. Це великий птах із сильними довгими ногами, короткими кігтями, щоб краще було ходити і бігати у степах з високою та густою травою. Коричнево-сіре забарвлення допомагає ховатися від ворогів. Махові пера білі з темною верхівкою. А з голосом цій пташці не поталанило. Вона може лише невиразно шипіти. Але, мабуть, їй так хотілося співати, що вона навчилася створювати красиві звуки за допомогою не свого голосу, а свого пір'я під час польоту.                                            Стрепет оселяється на ділянках цілинних степів, пасовищ, перелогів з низьким помірно розрідженим травостоєм.
6.Вправа " Гронування "
Стрепет
Красивий   степовий
Співає  літає  чарує 
Стрепет співає пером
Птах
Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз - присіли, другий - встали.
Всі за парти посідали.
А ми далі працюємо над змістом казки.
7. Робота в парах.
Поверніться до свого сусіда і прочитайте виразно по черзі один одному слова Стрепета.
8.Вправа  «Пошуковці».
• Знайдіть речення із описом, на що схожий свист стрепета.
Який висновок для себе зробив дорослий чоловік?
• Знайти і прочитати слова, в яких міститься головна думка твору. 
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Отже, співуча пір'їнка - це здібності до...(малювання, музики, танців, математики тощо).- відповіді дітей
- А чи знайшли ви їх у себе? Якщо знайшли, то які? (Відповіді дітей).
1. Моя співуча пір’їнка — це...
2. Найкраще у мене виходить...
3. Я намагаюся досягти в житті...
Я пропоную вам створити свою співучу пір'їнку. (Діти малюють пір'їнку, розфарбовують її.)                                
Звучить релаксаційна мелодія
Потім прикріплюють свою пір'їнку до великої пір'їни на дошці.
 4. Технологія  «Коло ідей». 
Десять моїх «Я»
— Хто хоче озвучити написане?
(Я добра, весела, розумна, щира, совісна, старанна, чуйна, соня, ласунка, буваю лінива.
Я хороший, добродушний, сміливий, дотепний, допитливий, діловий, активний, відкритий, терплячий, чесний.)
VII. Підсумок уроку.
    Технологія "Незакінчене речення".
1)Сьогодні на уроці я дізнався...
2) Сьогодні на уроці я зрозумів, що... 
VIII. Домашнє завдання.
Читання.
Читати казку зі зміною особи (від першої особи однини). 
Природознавство.
Підготувати  міні проект про одного із птахів Червоної книги України
 ІХ.  Рефлексія настрою та емоційного стану.
 Оберіть свій смайлик.
Ось і продзвенів дзвінок,   закінчився наш урок,
На уроці, по заслузі  щиро дякую вам, друзі!


Методична декада вчителів початкової школи

Методична декада вчителів початкової школи  НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім.Т.Г.Шевченка - гімназія&qu...