Гарні не красиві діла, а красиві діла. В.Сухомлинський "Красиві слова і красиві діла" - Комаха Г.О. - 3 клас

Інтегрований урок
(літературне читання і основи здоров’я)
3 клас
Тема. Гарні не красиві слова, а красиві діла
(Оповідання В.О.Сухомлинського «Красиві слова і красиві діла», правила поведінки під час грози)
Мета. Продовжити знайомство із життям і творчістю В.О.Сухомлинського; ознайомити із правилами поведінки під час грози; розвивати навички виразного читання, вчити учнів оцінювати вчинки героїв оповідання; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творче мислення, повагу до думки інших; виховувати чуйність, співчутливість, ввічливість, почуття відповідальності за своє життя.
Обладнання: портрет письменника, таблиці для словникової роботи, картки для кодування, підручник О.Я.Савченко Літературне читання 3 клас.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Який настрій у вас? Зобразіть його на обличчі.
-Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, усміхніться нашим гостям. Поділіться своїм гарним настроєм з товаришем.
-Я дуже хотіла б, щоб у вас такий настрій залишився до кінця уроку.
-Першою сідає краса.
-Другою сідає сила.

ІІ. Мовна розминка
1.     Вправи на розвиток дихання
(на слайдах малюнки)

·        «Задми свічку»
·        «Понюхай квіточку»
·        «Пий чай з блюдця»
·        «Подми на кульбабку»
·        «Подзищі,  як комарик»
·        «Погуди, як бджілка»
·        «Поричі, як тигр»

2.            Робота над скоромовкою
У діброві – дуби,
Під дубами гриби.
Трава  - між грибами.
Хмарки – над дубами.
1.Прочитати мовчки.
2.Прочитати дощиком ( тихо, голосніше, голосно, тихіше)
3.Прочитати з питальною інтонацією.
4.Прочитати з окличною інтонацією.
5. Перший рядок читає перший ряд, другий рядок читає – другий, третій – третій, четвертий рядок читаєте разом.

ІІІ. Повідомлення теми уроку
1.     Вправа «роз’єднай слова»
Роз’єднайте слова і прочитайте тему уроку.
Гарнінекрасивісловаагарні-красивіділа
ІV.Актуалізація опорних знань учнів
Автором цього вислову є ось ця людина.
-Як ви думаєте хто це?
Які слова чи фрази вам спадають на думку, коли чуєте прізвище Сухомлинський? (природа, школа, вчитель, письменник, доброта, казки, любов до дітей).
-Діти, що ви вже знаєте про Василя Олександровича?
Біографія
В.О.Сухомлинський народився на Кіровоградщині в с. Василівка. Батько був столяром, а мати працювала на фермі. Мама довгими зимовими вечорами сиділа над шитвом і розповідала дітям казки. Крім Василька у сім’ї ще було троє дітей – Іван, Сергій і Меланія. Батьки ніколи не сварили дітей, а прививали любов до книжки. У діда була велика бібліотека і помираючи, він всі свої книги віддав онукові. Батько змайстрував скриньку, де Василь зберігав найцінніші книжки: Т.Г.Шевченка, Лесі Українки, Івана Франка.
Ріс хлопчик жвавим і допитливим і дуже любив малювати. Зошит, фарби і пензлики можна було придбати тільки за лікарські рослини.
За склянку насіння з акації одержував два зошити, а по фарби ходив у Кременчук (35 кілометрів).
У навчанні був дуже старанним і допитливим, допомагав учням, яким важко давалась математика.
17-річним юнаком В.О.Сухомлинський прийшов працювати у школу. Працю в школі перервала війна, на якій був важко поранений. Після війни повернувся до школи.
35 років пропрацював у школі вчителем і директором.
Написав 1500 художніх казок, оповідань, легенд, притч. Свої казки розповідав дітям Сергійкові і Олі.
Твори Сухомлинського видані 53 – ма мовами світу.
У 2003 році вийшла ювілейна монета із зображенням Василя Олександровича вартістю 2 гривні, кількістю 30000 штук.
3.     Гра «Кодування»
Наше завдання – розкодувати ключове слово сьогоднішнього уроку.  У першому стовпчику записані уривки із творів В.О.Сухомлинського,  а в другому – назви творів. Потрібно до чисел першого стовпчика підібрати відповідні числа із другого. Утворити двоцифрові числа. Кожному числу відповідає буква.  Хто правильно утворить числа, зможе прочитати ключове слово.

1. “Навіщо ти зібрала сміття?» -запитала Оля.- Це ж у лісі… Ніхто не бачить»                                
1. « Соловей  і  Жук »
2.« Учитель  затамував подих               
    і повернувся  до  класу . Він   
    дивився  у   вічі  пустотливих   дітей  і  мовчки   благав : хай  не    побачить  дівчинка  в  ваших очах    ні  подиву , ні  насмішки».

2.  «Соромно перед соловейком»
3. « Хай  собі  будуть  Соловей  і  Жук , - відповіла  дівчинка. Тоді   подумала й  додала :
 - Як  же  можна  жити  без  Жука»                                                                          
3. «Горбатенька     дівчинка»                                                                     
4. «- Яке  ж  твоє  слово  про  небо?         
- Небо  ласкаве ,- тихо  сказала  дівчинка  й  усміхнулась».
4. «Покинуте  кошеня»
5.«Поверталась  із  школи  маленька   Наталочка.  Чує – нявчить кошеня.   Вона  не  сказала  ні  слова , а  взяла  кошеня і принесла додому»

5. « Я  хочу  сказати  своє    слово»


12
15
23
24
31
42
45
54
 К
 О
 Р
М
А
 В
С
 А


Треба  знати , що де  сказати
 
   



12
 23
31
45
54
  К
 Р
 А
 С
 А

5.     «Павутинка» до слова краса.
- А що таке краса? Що може бути красивим?
А сьогодні ми поговоримо про красиві слова і красиві діла.
V. Опрацювання оповідання В.О.Сухомлинського  «Красиві слова і красиві діла»
1.Передбачення за ключовими словами
 Уважно подивіться на слова і передбачте, про що буде наше сьогоднішнє оповідання.
Дощ
Хлопці
Допоміг
Співчувати
Незнайомець
- Чим відрізняється співчуття від допомоги?
Співчуття – чуйне ставлення до чийого-небудь горя.
Допомога – поміч ділом, речами, грошима.
-Яку б назву ви придумали до оповідання?
2. Виразне читання з передбачуванням.
- Де і коли відбуваються події в творі?
- Що завадило хлопцям добре відпочити?
(Слайди із звуковим супроводом: спів пташок, дощ)
- Уявіть, що ви відпочиваєте влітку в лісі на природі. Та вже опівдні небо затягло хмарами і почалася гроза – злива з громом і блискавкою.
Найбільш небезпечною є блискавка – потужний електричний розряд, здатний травмувати і вбити людину. Тому запам’ятайте правила поведінки під час грози.
(правила на слайдах)
1.Якщо гроза застала тебе в лісі, сховайся під невисоким деревом або розлогим кущем.
2. Якщо ти на відкритому просторі, пам’ятай, що блискавка влучає у найвищу точку на місцевості: поодиноке дерево, тварину, людину. Ніколи не ховайся під копицями сіна і поодинокими деревами (передусім дубами й тополями) – вони, як магніт, притягують до себе блискавки.
3. Небезпечно стояти поблизу металевих споруд: лінії електропередач і залізничних колій.
4.Відійди від водойми – удар блискавки поширюється навколо річки або озера на відстань до 100 метрів.
5.Сховайся у низині. Сядь навпочіпки, накрийся плащем або курткою, вимкни мобільний телефон, відклади на відстань 10 -20 метрів усі металеві предмети (навіть парасольку і велосипед).
Гра «Безпечно – небезпечно»
Я називатиму, що безпечно чи небезпечно робити під час грози.
Якщо безпечно, стоїте на місці, якщо небезпечно, присідаєте.
1.Стояти біля залізничної колії.
2.Ховатися під розлогим кущем.
3.Розмовляти по мобільному телефону.
4.Ховатися під високим дубом.
5.Купатися у річці.
6.Ховатись у низині.
3.Словникова робота
·        негода
·        жалісливий
·        злива
·        тремтіти
·        співчувати
1.Трястися, дрижати.
2.Погана погода.
3.Чуйно ставитися до чийогось горя.
4.Дуже сильний дощ.
5.Чуйний.
4. Читання ланцюжком
5. Аналіз прочитаного.
Поставте питання до змісту   тексту.
- Для кого була збудована хатина?
- Що сталося одного  разу?
- Скільки хлопчиків було у хаті?
- Що сказав кожен із хлопчиків?
- Що зробив третій хлопчик?
- У яких словах висловлена основна думка твору?
6. Робота в групах
Складемо поради для наших героїв «Якщо тебе застала гроза в лісі»
7.Вибіркове читання
Я почну, а ви знайдіть у тексті
Небо затягло хмарами…
Дуже сильний дощ…
Дуже мокрий …
8. Дискусія «Моя точка зору»
- Як ви думаєте, чи навчив інших учинок хлопчика, що віддав сорочку?
- Прочитайте красиві слова з оповідання.
- Про яке красиве діло йдеться в тексті?
VІ. Узагальнення і систематизація набутих знань
- Що ж важливіше: красиві слова чи красиве діло?
Оберіть прислів’я, яке б свідчило про ваші дії в такій ситуації.
1.Щире слово, добре діло душу й тіло нам зігріло.
2.Від теплого слова і лід розмерзає.
3.Добре діло роби сміло.
Вважаю, що і красиві слова, і красиві діла необхідні людині.. Жити потрібно так, щоб красиві слова завжди йшли поруч з красивими ділами.
VІ. Підсумок уроку
1.     «Звернення до автора»
Якби В.Сухомлинський був живий і зараз стояв перед вами, щоб ви йому сказали, чи про що запитали, після того як прочитали оповідання «Красиве слово і красиве діло»
2.     «Закінчи речення»
На уроці я дізнався…
Сьогодні урок навчив мене…
Прочитане оповідання спонукало мене до…
Найцікавіше завдання на уроці…
VІІІ. Домашнє завдання
Читати і переказувати оповідання. Додаткове завдання – написати продовження оповідання.

Методична декада вчителів початкової школи

Методична декада вчителів початкової школи  НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім.Т.Г.Шевченка - гімназія&qu...