Тема: Таємниці природи
- Порівняємо три твори , які ми
опрацювали на уроці:
Щастя Сніг Діти
Мета: Розширити уявлення учнів про таємниці природи. Працювати
над розвитком комунікативної компетенції. Формувати навики читання віршованих і
прозових творів. Викликати захоплення силою та образністю слова. Вдосконалювати
навички виразного читання, вміння зіставляти.
Розвивати творчу уяву, спостережливість, критичне мислення, пізнавальну
активність, уявлення про чуттєво – образні зв’язки між світом
природи, художнім словом і здоров’ям.
Виховувати любов до природи, чуття прекрасного та безпечної поведінки в
довкіллі.
Матеріали та обладнання: підручник ”Літературне читання” (автор В. Науменко),
”Розвиток зв’язного мовлення” (І.В.
Цепова), аудіо запис передзвону дзвіночків, хрусту снігу, заметілі; картина ”
Зимовий день” Ендрю Макара ; матеріали для досліду: сніг, кришталева ваза,
срібна ложечка; паперові сніжинки, паперові ‘’світлофори безпеки’’; картки для
роботи в групах, в парах; музичний супровід до руханок ‘’Перший сніг”,
“Сніжок”; кольорові олівці, набір друкованих слів.
І . Організаційний момент
-
У
цей зимовий день до нас завітали гості. Привітайтеся!
1.
Емоційне
налаштування.
-
Коли
йшли до школи вітерець – пустунець доторкався до ваших вушок і шепотів: ”Успіхів тобі у розкритті таємниць!” Пустунчик
– вітерець залетів у клас і розкидав слова. Зберіть їх і утворимо ланцюжок
довіри.
2.
Словникова руханка (вибігати
до дошки із словами і утворювати…)
3.
Технологія
”Асоціативний кущ” до слова ”таємниця”
4.
Технологія
”Сенкан”
Таємниця.
Дивовижна, чарівна.
Чарує, цікавить, дивує.
Очікування чогось незвичайного.
Природа.
ІІ. Актуалізація
знань учнів.
5.
Проблемне
запитання
-
У
вас є таємниця ? Обніміться з товаришем, якому ви б довірили свою таємницю.
-
Бінарне
запитання до технологія ”Шкала запитань” – руханка
-
У
природи є таємниця? (якщо так -
підійдіть до вікна, якщо ні – залишайтеся на місці)
Тема уроку : ”Таємниці
природи”
Девіз: Таємниці природи
відкриваємо!
Навички читання виробляємо!
Своє здоров’я оберігаємо!
Руханка
під пісню Н.Май ”Перший
сніг”
Розчитування
1.
Вправа
”Швидкочитайлик”
/Зачитати
слова і поставити до них
запитання/
-
картка для індивідуальної роботи
“За
вікном летить сніжок”
2.
Вправа
”Спринт” – читають два учні на швидкість слова: назви предметів,
ознаки предметів, дії предметів
“Дитячі
розваги взимку”
3. Дидактична гра ”Слова - родичі”
Карка для парної роботи.
4. Вправа ”Словознайко” /картка для
парної роботи/
Зачитати ”Зимові” слова:
Настала зима. У повітрі пурхають білі сніжинки. Землю
вкрило білим снігом. Діти катаються на ковзанах.
ІІІ.
Повторення вивченого матеріалу
Перевірка домашнього завдання.
1.
Технологія ”Хто це, що це ?” (2 команди)
“Білий вірш”- Володимира Лучука
-
Чому
така назва ? (Без рим)
-
Чим
цікавий вірш ? (Загадка)
-
Хто
хоче загадати і пояснити
І команда ІІ
команда
Білий огир- Біле
борошно -
Біле сито- Біла баба-
Білий дід- Білі кожухи-
-
Які
таємниці природи дізналися? /Ознаки зими
змальовано білим кольором/
Використано Лепбук ”Зима”
-
А, що дізналися із оповідання Василя Сухомлинського ”Як змінюється колір снігу”
-
Від
чого залежить колір снігу? Вибіркове
читання;
Запитати:
-
Яку
таємницю природи відкрили ?
-
Покажіть,
який ви зробили ‘’Кольоровий портрет’’ снігу./Діти показують/
IV.Робота над темою уроку
Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
а) 1. Вірш Оксани Сенатович ‘’Веселий сніг’’
Завдання : Що говорить вам заголовок?
2.
Читає
вчитель
Завдання:Знайти
слова з протилежним значенням.
3.
Творча
хвилинка
-
Учні
називають і утворюють слова з протилежним значенням:
дорослих – малих ,
сміх – сльози, веселих –
сумних,
весело – сумно,
вереда – слухняний.
4.
Мовчазне
читання вірша
Завдання :Яку
таємницю природи вірш нам відкриває? /Сніг має настрій, музичність, звуки/
5.Читання вірша
дітьми в голос.
Завдання: Передати
голосом темп летючого снігу, настрій.
-
Фізхвилинка
для очей, та на дихання ‘’Cніжинка”
-
Діти , сніг – це багато сніжинок. Візьміть сніжинки,
простягніть руку вперед. Зосередили погляд на сніжинку. Закрили очі, відкрили і
зосередили погляд на зеленому кольорі.., червоному.., жовтому (3рази).
-
Вдихнули
повітря через ніс і видихнули сильно на сніжинку.
б) 1. Технологія ”Крісло автора” – картина ”Зимовий
день”.
2.
Робота в группах – картки для групової роботи.
1 група: Сучасний англійський художник Ендрю Макара.
2 група : Як художник намалював небо, сонце, сніг, гори,
дерева, діти?
3 група : Зображення на передньому плані картини.
4 група : Діалог ”Запроси товариша на прогулянку по телефону”.
5 група : ‘’ Загадки до картини‘’.
6 група : Настрій
картини. Настрій дітей зображених на картині.
3. Технологія ”Оклична”
-
Щоб
не був сумний потрібно завжди пам’ятати ”Світлофор
безпеки”.
4.Руханка- задача
від ”Світлофора безпеки”.
-
Поспіщаєте
на секцію, запізнюєтеся. Підете через річку, яка покрита льодом чи обійдете?
5.
Технологія
: “Друзі світлофора
попереджають”
-
1
учень- таблиця ”Правила безпеки на льоду”
-
2
учень- лепбук ”Зима”.”Правила безпеки при грі у сніжки”
-
Фізхвилинка
– руханка: У володарки Зими
Трішечки
замерзли ми.
Грудень каже : ”Пострибай!”
Січень просить : ”Присідай!”
Лютий місяць
нагадав:
“Час
нам братися до справ!”
-
в) Оповідання Василя Сухомлинського ”Як дзвенять сніжинки”
1. Технологія ”Передбачення’’
-
Що вам говорить назва?
- Навіщо В. Сухомлинський написав це оповідання ?
2. Технологія
”Дивознайки”
- 2 учні розповідають про кришталь та
срібло.
Кришталь – це різновид скла. Срібло – це дорогоцінний
метал,
Це – дуже
прозоре скло, якому білого
кольору, властива гра барв і мелодійний що використовується дзенькіт. для
виготовлення ювелірних виробів
і монет.
3. Технологія ”Практична,
дослідна”
- Послухайте ,
як звучить звичайне скло, а тепер кришталь, коли до нього доторкається срібна
ложечка.
4. Технологія ”Дослідження
тексту”
-
Читання
вчителем.
Завдання : Що здивувало?
-
Який
час добре описав письменник ?
5. Технологія ”Інтонаційні
етюди”
-
Читання
учнями пошепки.
Завдання : Із чим порівнює письменник дзвін сніжинок?
-
Читання
вголос - 2 абзац.
Завдання: Який малюнок
намалюєте до цієї частини твору?
6. Технологія ”Музичний
портрет оповідання”.
7. Технологія “Що я чую, що я бачу?”.
-
Які таємниці
природи відкрили,читаючи оповідання?/- порівняння зі снігом, який у лоточку на
уроці/
8.
Технологія
”Реклама”
-
Реклама
книг Масару Ємото , японського вченого і
цілителя, про воду – сніг, сніжинки.
-
V.Закріплення вивченого матеріалу.
Творче застосування знань.
1. Діаграма Венна
|
-
Що
спільного?
-
Які таємниці
природи відкрили вам ці твори?
2. Технологія ”Емограма – шкала настрою праці над твором.”
Спокій
Занепокоєння
Тривога
Розчарування
Горе
Занепокоєння
Тривога
Розчарування
Горе
3. Технологія ” Прислів' я”
-
Прочитайте
прислів'
я, яке із них на вашу думку,
виражає головну думку творів?
Проаналізуйте.
-
Природа
- наша мати , треба її шанувати.
-
Що
більше пізнаєш, то більше знаєш.
VI. Підсумок уроку
Технологія ”Дебрифінг”
-
Якби
зустріли В. Сухомлинського на зимовій прогулянці, про щоб запитали?
-
Про
які таємниці природи розповіли б педагогу – письменнику?
-
Вправа
”Доповни
речення”
.Сніжинки дзвенять….
.Сніг – це ….
.Вода – це ….
.Життя – це ….
.Живи,
твори, читай та таємниці природи…..
VII. Домашнє завдання
-
Оберіть
одне із запропонованих завдань:
1. Поміркуйте, як по іншому можна назвати оповідання ”Як дзвенять сніжинки”. Намалюйте усно малюнок до оповідання.
2. Виразно читати оповідання . Підготувати інтерв’ю
до автора.
3. Напишіть лист В.О.Сухомлинському.