Закріплення букви "ща". Робота з дитячою книгою. В.Сухомлинський "Ластівка під вікном". Створення виразного образу засобами кольору "Казкові птахи Мосенз А.Б., Ряба О.В. - 1 клас

Тема: Закріплення букви Щ щ. Робота з дитячою книжкою В.О.Сухомлинський «Ластівка над вікном» Хто такі птахи? Створення виразного образу засобами кольору «Казкові птахи»
Мета: закріпити знання дітей про букви Щ щ, їх звукове значення; формувати уявлення учнів про птахів, їх будову ; ознайомити із різноманітністю птахів у природі, встановити, які пристосування допомогли їм підкорити різні природні середовища; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу, зв’язне мовлення, мислення, увагу  учнів ; прищеплювати любов до Батьківщини, виховати патріотичну свідомість, любов до рідної землі,бережливе ставлення до природи.      
Тип уроку: комбінований                                                                                        
Обладнання: папки для читання «Помагайчики», лепбук, ілюстрації, карта України, відео матеріали, фарби, пензлик, кісточка, палітра, стаканчик для води, серветка, зразки видів пір’я, орігамі годівнички, кольорові олівці.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
"Самоналаштування"
Дружно, весело, завзято
Будемо ми працювати
В групах, парах і окремо
Свою думку доведемо
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Ø  Мовна розминка
Як шумлять дерева? – ш-ш-ш,
Як гуде жук? – ж-ж-ж,
Як дзвенить комарик – з-з-з,
Як треба сказати «тихо» - тс-тс-тс.
Ø Робота над чистомовкою
Чистомовка
Ащ – ащ - ащ – ми купили плащ
Ущ – ущ - ущ – тут літає хрущ
Ощ – ощ – ощ – мама варить борщ
Ющ – ющ – ющ – на балконі плющ
Ø Робота над скоромовкою
Хлющить, періщить дощ,
Сховався вовк під хвощ.
Хвіст під хвощем,
А сам під дощем
-Яку літеру ми вивчали на попередньому уроці?(Щ)
-Які   звуки вона позначає?( [Ш], [Ч] )
-Молодці!
Робота в групах
Ø Гра «Розсипанка» (Лепбук)
(Дощик)  (Щастя) (Щебіт)  (Найкращий) ….
Ø Гра « Позиція букви у слові» (Лепбук) Додаток 1


ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
-         Ми помандруємо на крилах допитливості до нових знань. Щоб наш урок був цікавішим жителі лісової школи передали вам дивовижну книжечку, яка допоможе швидко виконати всі завдання.
 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
-Діти, а хто знає яке сьогодні свято? (Стрітення)
   У цей день Зима з Весною зустрічаються і змагаються між собою. Якщо Зима переможе, то ще довго буде холодно, а якщо Весна візьме гору, то поверне на тепло.
-Зима з Весною так сперечалися, що порозсипали всі літери в слові, допоможіть мені зібрати слово. ків Бать на щи(Батьківщина)
Ø Асоціативний кущ
  
 

-Продовж речення Батьківщина -це…(рідна земля, рідна домівка, Україна, Голованівськ…)
Там, де народилася людина, там і є її Батьківщина. Ще кажуть: 
  - Одна Батьківщина, і більш не буває.   
   Як ви думаєте, батьківщина є тільки у людей? (Варіанти відповідей дітей.)  Так, правильно, батьківщина  є і у птахів, і у тварин, і у комах. Наприклад, для білих ведмедів батьківщиною є Північ, а для страусів – Африка. Для ластівок, солов`їв, зозуль і багатьох перелітних пташок – є наш рідний край, Україна.   На зиму вони відлітають у теплі краї, але з настанням весни повертаються у свої домівки.                                               
    Василь Олександрович Сухомлинський народився у селі Василівка на Кіровоградщині.  Працював учителем, а згодом деректором школи. Дуже любив працювати з дітьми. Написав багато оповіань та казок для дітей. І сьогодні ми познайомимося з одним із його творів.                              
 Послухайте твір В.О.Сухомлинського, який називається    «Ластівка над вікном» (відеоматеріал)



Словникова робота

Довідкове бюро
Візерунки
Струнка
Повторне читання тексту
I абзац. Читання «Луною» (з учителем).
II абзац. Читання «ланцюжком».
До кінця тексту. Читання «дощиком» у різному темпі (повільно, прискорено, повільно)
Вибіркове читання
- Знайдіть та прочитайте, що намалював мороз?
- Прочитайте де защебетали ластівки?
- Прочитайте, що лежало в гнізді?
- Що пригадується автору коли він чує слово Батьківщина?
-З чого починається Батьківщина кожного з нас?
   Відео фізкультхвилинка



Ø Морський бій (лепбук) Додаток 2
А4, Б9, В8, Д1, Е8, Ж2, И1
-Прочитайте слово яке утворилося (Природа)
Ми продовжимо мандрувати дивовижним світом живої природи.
- Що належить до живої природи?( Людина, рослини, тварини.)
Ø Вправа «Павутинка» (Лепбук) Додаток 3


Ø Кросворд «Птахи»

Які ноги. такий ніс,
По болоту ходить скрізь,
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає.
(Чапля)

Вірно людям я служу,
 Їм дерева стережу,
 Дзьоб міцний і гострий маю,
 Шкідників ним здобуваю.(Дятел)

Що воно за дивна птиця? Світла денного боїться.
Дзьоб гачком, великі очі. І не спиться їй щоночі.
—Ху-гу-г
у! – вночі співа. Відгадали? Це ж ........ (сова)

Пошив рудий кожух
На зиму…(омелюх)

Жовтогруді щебетушки
Купили чорні капелюшки
А ще мають білі щічки
Називають їх ..(синички)
(ключове слово – птахи)
Перегляд відео про птахів



-         Назвіть частини тіла пташки? (тулуб, шия, голова, дзьоб, пір’я, крила, ноги)
-         Гра «Види пір’я» (Лепбук)
   Пір’я, розташоване на тулубі, крилах і хвості птаха, — різне. Одне пір’я захищає птахів від холоду, інше допомагає літати. Пір’я, що вкриває все тіло птаха, як луска — тіло риби, називають покривним. Покривне пір’я утворює обтічну поверхню, полегшуючи політ птаха. Під покривним пір’ям розташовується м’яке і пухнасте пухове пір’я. Між ними міститься багато повітря, що погано проводить тепло. Пухове пір’я захищає птахів від охолодження і перегрівання.
-         То, яка головна ознака птахів?
За допомогою дзьоба птахи добувають їжу, чистять своє пір’я, в’ють гнізда, доглядають за пташенятами, подають сигнали.
-         Подивіться уважно, яка пташка на Лепбуці зайва? (Ластівка) Чому? (Розповідь про перелітних та зимуючих птахів)
-         Чи можу я посадити її на наше зимове дерево? (Ні) Чому? (Тому, що вона у нас не зимує)
Робота в групах «Цікавинки про птахів» (Лепбук) Додаток 4
-Кожна група отримує зображення пташки та цікаві відомості про неї. Діти читають відомості про птахів.
(На дошці зображено 2 галявини:зимова та весняна) Розмістіть свою пташку на галявину на якій вона змогла жити.
(Розповідь про пташку ремеза)
Ø Гра «Допоможи птахам знайти свою хатку» (Лепбук) Додаток 5


    Птахи, які харчуються комахами, летять першими (перелітні птахи: солов’ї, стрижі, зозулі, ластівки, дикі качки). Навесні вони знову повернуться у рідні місця. Птахи, які на зиму не відлітають, а пристосувалися знаходити їжу під снігом, у корі дерев і чагарників, називаються зимуючими.
Ø Гра «Що кому до смаку» (Лепбук) Додаток 6
Ø Гра «Нагодуй пташку» (Лепбук) Додаток 7
Ø Гра «Хто зайвий?»(Лепбук) Додаток 8


V. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
Релаксація (музичний супровід)



-Закрийте очі і уявіть. Повільно падають сніжинки, кружляючи в повітрі. Поступово земля вкривається снігом. Усе навколо в білому вбранні. Тільки стовбури дерев чорніють. Ялинки, як і завжди зелені. Пишаються вони тепер ще білою, сніговою накидкою. Та раптом…(Запис звуків зимуючих птахів: сорока, дятел, голуба)
- Чиї звуки ви почули? (Сороки, дятла, голуба)
- Чий звук був останній? (голуба)
- Ви недарма почули останнім голуба, він нам приніс лист. Раніше голубів використовувалися в якості поштових посильних. Голуб — це птах, який символізує мир, щастя, любов. Дуже часто птахів описують в казках віршах, легендах. Спробуйте за малюнками відгадати назву казки.
Ø Гра «Відгадай казку» (Лепбук) Додаток 9
  -Сьогодні ми побудемо  чарівниками. Кожен з вас вигадає та намалює  свого дивовижного птаха «Миру» за допомогою відтиску долоні. Намалюйте прикраси, які візерунки можуть прикрашати хвостик, крила, груди саме вашої пташки?
   Прикрасьте кордони  України свої птахами миру, щоб війна на нашій рідній землі закінчилася. І нехай наша любов береже кожного солдата  , який захищає зараз нашу Батьківщину.



VІ. Підсумок уроку
Ø Гра «Журналіст»  
- Що нового дізналися?
- Що найбільше сподобалося?
-  Оповідання якого письменника опрацьовували?
-  Яка головна ознака птахів?
- На які групи можна поділити птахів
Ø «Хмаринка настрою».
- Чи сподобався вам урок?
- Якщо ні, то намалюйте
- Якщо так собі, то намалюйте
- Якщо дуже, то намалюйте  

Додаток

Методична декада вчителів початкової школи

Методична декада вчителів початкової школи  НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім.Т.Г.Шевченка - гімназія&qu...