Робота з дитячою книгою В.Сухомлинський "Дуб під вікном" Учителі Сорока І.М., Криворучко Т.М. 1-В клас

Тема. Робота з дитячою книжкою.В.О.Сухомлинський «Дуб під вікном»
Мета.Познайомити учнів з оповіданням В.О. Сухомлинського «Дуб під вікном»; розширювати словниковий запас учнів; вчити свідомого, правильного читання;розвивати творчі здібності учнів,вчити системному аналізу об’єкта, опису предмета , розвивати уяву дітей;  виховувати любов до природи ,до праці.
Хід уроку
І.Організаційний момент
-Сьогодні у нас незвичайний урок,ми з вами будемо подорожувати.Ви готові?
 - Щоб наш урок був цікавим, будемо працювати активно, слухати уважно,виконувати завдання старанно.
Природознавство
-Приготувалися,поїхали.Перша зупинка «Природознавці»
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Коли я сьогодні йшла парком до школи,мені здалося,що все навколо затихло,завмерло.Лише одне дерево мене попросило у вас спитати,чи ви любите природу?
-Що таке природа?
-Яка буває природа?
-Що відноситься до живої природи?
-На які групи діляться рослини?
1.Робота в групах.
-А зараз пограємо у гру «Знайди дерево», «Знайди кущ»,  «Хто мої батьки?»
-Скоро весна, дерева і кущі вкриваються молодим листям, але є одна рослина, на якій досі не облетіло торішнє листя. Спробуйте здогадатися, що це за дерево.
2. Робота над загадками
Чималеньким виростає,
Міць з роками набирає.
Може жити сотні літ,
Має величезний рід. (Дуб)

В неї гарні, пишні віти,
І колючок не злічити...
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до нас. (Ялина)

 Боягузка у гайочку
 Заховалась за дубочки
 Не лякав ніхто панянку,
 Та тремтить безперестанку. (Осика)
 -Правильно, мова йшла про дуб.
 (З’являється малюнок дуба)
1.Що це? (називається об’єкт)
 Дуб – це листяне дерево
2.Що він вміє робити? (Чим корисний для людей?)
Є хаткою для лісових мешканців. Дає кисень. Деревину,меблі, папір, корабель, дрова.
3.     З яких частин складається? Як кожна частина допомагає виконувати його «головну справу»?
Складається зі стовбура, гілок, листя, жолудів.
Кисень утворюється в листі
Деревину виробляють зі стовбура
4.     Де росте дуб?
Ліс, діброва
5.     Чим був дуб раніше? Звідки він з’явився?
Жолудь.Він дозрів на великому дубі і впав.Його посадили люди.Білка зробила схованку.
6.     Які в нього тоді були частини? 
Сам жолудь і шапочка.
Не було ані листя, ані гілок,
ані стовбура.
7.     Чи вмів він тоді виконувати своє «головне діло»?
 Він не міг виконувати свої «головні справи».
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ 
 Навчання грамоти
-Бачите, як багато ми знаємо про дуб. А сьогодні дізнаємося ще більше.
-Наступна зупинка «Читайлик».
- Ми познайомимося з оповіданням Василя Олександровича Сухомлинського «Дуб під вікном».
1.Робота над текстом.         
Читання учителем оповідання до слів «Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев’ятьох внуків, покликав внучку-красуню і сказав…» (мозковий штурм)
-Діти, що ж сказав дідусь? (Пропонують свої ідеї)
- Припущення ваші дуже цікаві. А хочете дізнатись, як закінчилася ця історія в оповіданні? Тоді слухайте. (Вчитель дочитує текст до кінця)


2.Фізкультхвилинка під спокійну музику
 Уявіть, що ви – маленькі жолуді, що впали на вологий ґрунт і стали проростати…
3.Словникова робота
Кам’яну                 валіснико     ситиперено
в-сяРоз-рос-та       трьох             крівча
с-сяРоз-рі              хдев’ятьо      ментфунда
Рівчак – довга заглибина в землі.
Фундамент – основа будинку, яка знаходиться під землею.
-   Самостійно прочитайте це оповідання і подумайте, чому саме так вчинив лісник?
Чому ж лісник вирішив краще перенести кам’яну хату, ніж зрубати дуба? (Дідусь не зрубав дуба, бо він любив природу, любив дуба, наче свого сина, який ріс разом з його дітьми та внуками.)
4.Метод фокальних об’єктів
Дуб (який?)             син (переносимо якості І предмета на ІІ)
маленький             дорослий          гарний       веселий,          кучерявий  сумний             вдячний.
5.Емпатія
- А зараз хай кожен з вас уявить себе цим великим, могутнім дубом. Ви бачите, що ви заважаєте людям, яких ви любите. Ви заступаєте їм сонце, але відійти вбік ви не можете, - ви ж міцно тримаєтеся коренями за землю. Що ви відчуваєте, про що думаєте?
-  Вам шкода, що лісник та його сім’я тепер будуть жити далеко, і , можливо, забудуть про вас. Що ж можна зробити?
Відповіді дітей.
ІV «Симетрія в природі. Згинання паперу. Вирізування деталей симетричної форми».
 Трудове навчання
-Наступна станція «Трудолюбивих».
-Скоро на деревах будуть появлятися листочки,давайте і ми одягнемо наш дуб.
1.Алгоритм роботи.
-Беремо папір прямокутної форми.
-Складаємо навпіл.
-Малюємо контури однієї із симетричних частин листочка.
-Вирізуємо.
-Розгорнувши папір, дістанемо листочок, що складається з двох однакових, тобто симетричних частин.
2.Практична робота.
-Давайте одягнемо наш дуб.
V.Підсумок уроку.
-Сподобався вам урок?
-Чого вас навчило  оповідання?
-Що нового ви дізналися?
-Цікаве оповідання?
-Якщо вам було цікаво, можете прочитати інші оповідання В.О. Сухомлинського.

Методична декада вчителів початкової школи

Методична декада вчителів початкової школи  НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім.Т.Г.Шевченка - гімназія&qu...