Тема. Робота з дитячою книжкою.В.О.Сухомлинський «Дуб під вікном»
Мета.Познайомити учнів з оповіданням В.О. Сухомлинського «Дуб під вікном»;
розширювати словниковий запас учнів; вчити свідомого, правильного
читання;розвивати творчі здібності учнів,вчити системному аналізу об’єкта,
опису предмета , розвивати уяву дітей;
виховувати любов до природи ,до праці.
Хід
уроку
І.Організаційний
момент
-Сьогодні
у нас незвичайний урок,ми з вами будемо подорожувати.Ви готові?
- Щоб наш урок був цікавим, будемо працювати активно,
слухати уважно,виконувати завдання старанно.
Природознавство
-Приготувалися,поїхали.Перша
зупинка «Природознавці»
ІІ.
Актуалізація опорних знань
-Коли
я сьогодні йшла парком до школи,мені здалося,що все навколо
затихло,завмерло.Лише одне дерево мене попросило у вас спитати,чи ви любите
природу?
-Що
таке природа?
-Яка
буває природа?
-Що
відноситься до живої природи?
-На
які групи діляться рослини?
1.Робота
в групах.
-А
зараз пограємо у гру «Знайди дерево», «Знайди кущ», «Хто мої батьки?»
-Скоро
весна, дерева і кущі вкриваються молодим листям, але є одна рослина, на якій
досі не облетіло торішнє листя. Спробуйте здогадатися, що це за дерево.
2.
Робота над загадками
Чималеньким
виростає,
Міць
з роками набирає.
Може
жити сотні літ,
В
неї гарні, пишні віти,
І
колючок не злічити...
Не
байдужа до прикрас,
На
свята спішить до нас. (Ялина)
Боягузка у гайочку
Заховалась за дубочки
Не лякав ніхто панянку,
Та тремтить безперестанку. (Осика)
-Правильно, мова йшла про дуб.
(З’являється малюнок дуба)
1.Що
це? (називається об’єкт)
Дуб – це листяне дерево
2.Що
він вміє робити? (Чим корисний для людей?)
Є
хаткою для лісових мешканців. Дає кисень. Деревину,меблі, папір, корабель, дрова.
3. З яких частин складається? Як кожна
частина допомагає виконувати його «головну справу»?
Складається
зі стовбура, гілок, листя, жолудів.
Кисень
утворюється в листі
Деревину
виробляють зі стовбура
4. Де росте дуб?
Ліс,
діброва
5. Чим був дуб раніше? Звідки він з’явився?
Жолудь.Він
дозрів на великому дубі і впав.Його посадили люди.Білка зробила схованку.
6. Які в нього тоді були частини?
Сам
жолудь і шапочка.
Не
було ані листя, ані гілок,
ані
стовбура.
7. Чи вмів він тоді виконувати своє «головне
діло»?
Він не міг виконувати свої «головні справи».
ІІІ.
РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Навчання грамоти
-Бачите,
як багато ми знаємо про дуб. А сьогодні дізнаємося ще більше.
-Наступна
зупинка «Читайлик».
-
Ми познайомимося з оповіданням Василя Олександровича Сухомлинського «Дуб під
вікном».
1.Робота
над текстом.
Читання
учителем оповідання до слів «Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і
дев’ятьох внуків, покликав внучку-красуню і сказав…» (мозковий штурм)
-Діти,
що ж сказав дідусь? (Пропонують свої ідеї)
-
Припущення ваші дуже цікаві. А хочете дізнатись, як закінчилася ця історія в
оповіданні? Тоді слухайте. (Вчитель дочитує текст до кінця)
2.Фізкультхвилинка
під спокійну музику
Уявіть, що ви – маленькі жолуді, що впали на
вологий ґрунт і стали проростати…
3.Словникова
робота
Кам’яну валіснико ситиперено
в-сяРоз-рос-та трьох крівча
с-сяРоз-рі хдев’ятьо ментфунда
Рівчак
– довга заглибина в землі.
Фундамент
– основа будинку, яка знаходиться під землею.
- Самостійно прочитайте це оповідання і
подумайте, чому саме так вчинив лісник?
Чому
ж лісник вирішив краще перенести кам’яну хату, ніж зрубати дуба? (Дідусь не
зрубав дуба, бо він любив природу, любив дуба, наче свого сина, який ріс разом
з його дітьми та внуками.)
4.Метод
фокальних об’єктів
Дуб
(який?) син (переносимо
якості І предмета на ІІ)
маленький дорослий гарний веселий, кучерявий сумний вдячний.
5.Емпатія
-
А зараз хай кожен з вас уявить себе цим великим, могутнім дубом. Ви бачите, що
ви заважаєте людям, яких ви любите. Ви заступаєте їм сонце, але відійти вбік ви
не можете, - ви ж міцно тримаєтеся коренями за землю. Що ви відчуваєте, про що
думаєте?
- Вам шкода, що лісник та його сім’я тепер
будуть жити далеко, і , можливо, забудуть про вас. Що ж можна зробити?
Відповіді
дітей.
ІV
«Симетрія в природі. Згинання паперу. Вирізування деталей симетричної форми».
Трудове навчання
-Наступна
станція «Трудолюбивих».
-Скоро
на деревах будуть появлятися листочки,давайте і ми одягнемо наш дуб.
1.Алгоритм
роботи.
-Беремо
папір прямокутної форми.
-Складаємо
навпіл.
-Малюємо
контури однієї із симетричних частин листочка.
-Вирізуємо.
-Розгорнувши
папір, дістанемо листочок, що складається з двох однакових, тобто симетричних
частин.
-Давайте
одягнемо наш дуб.
V.Підсумок
уроку.
-Сподобався
вам урок?
-Чого
вас навчило оповідання?
-Що
нового ви дізналися?
-Цікаве
оповідання?