Птахи взимку. О.Іваненко "Синичка". В.Сухомлинський "Чого синичка плаче" - Косован О.А. - 3 клас


Тема. Володимир Коломієць «Сиве сонечко». В.Сухомлинський «Бабусин борщ»
Мета:
        формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом В. Коломійця, його поезією; навчати учнів уважно вслухатися у звучання слів, відчувати переданий звуками мови душевний стан поета і ліричного героя (навчати сприймати звукову образність); формувати вмінйявиразно читати вірші; розвивати зв'язне мовлення учнів, творчу уяву, спостережливість; збагачувати лексичний запас школярів; виховувати увагу до звучання слова;
        формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;
комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування; інформаційної: розвивати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію; соціальної: формувати здатність працювати в парі, з усіма в колективі; виховувати любов до родини, шану і вдячність старшим її членам;
загальнокультурної: сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Міжпредметні зв'язки: українська мова, трудове начання.
Обладнання: збірки віршів Володимира Коломійця; портрет поета; портрети
 «Моя бабуся» та інші Олександра Шилова, відео-презентація.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.      Організаційний момент
Добрий день! В добрий час.
Рада, діти, бачить Вас!
Ви почули всі дзвінок,
Він покликав на урок.
Встали, діти, привітались.
2.      Перевірка домашнього завдання
      Розкажіть напам’ять один із віршів Дмитра Павличка.
      Поясніть вибір епізода для вашої ілюстрації.
3.      Артикуляційні вправи
1)      Зарядка для язичка.
Де ж наш пустунчик язичок?
Ліг на бочок і мовчок.
А ми зараз його розбудимо!
Поплямкаємо губами!
Покладаємо зубами!
Посичимо гускою: с-с-ссс!
Подзижчимо комариком: дз-дз-дззз!
Пошумимо вітерцем: щ-ш-щ-шшні!
Подирчимо тракторцем: дир-дир-дирр!
-        Які є рими?
2)      Робота над скоромовкою.
У діброві —дуби.
Під дубами — гриби.
Трава — між грибами.
Хмарки — над дубами.
4.      Розвиток читацьких умінь і навичок
1)      Вправа «Конструктори».
      Відновіть строфу вірша Ірини Цілик «Моїй бабусі».
— Що допомогло виконати завдання? Які рими є в цьому вірші?
— Виразно прочитайте відновлений вірш своєму сусідові  по парті.
2) Вправа «Доріжка».
— Прочитайте, пройшовши доріжкою по стрілочках.


— До якого жанру належить це речення?
— Яка мораль?
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Дотекстова діяльність і підготовки учнів до сприймання змісту тексту
1) Актуалізація фонових знань учнів.
а) Робота над загадкою.        
— Відгадайте загадку Володимира Верховеня.
        ІЦе голубонька рідненька —
Добра, мила і старенька.
Я ніколи не журюся,
Бо у мене є... (бабуся).
        Ніжна, лагідна, рідненька,
Як голубонька сивенька.
Нам би небо прихилила.       
Це... (бабуся) наша мила.
— Які слова допомогли вам здогадатися, що йдеться про бабусю?
б) Робота за портретами пензля Олександра Шилова.
Розгляньте портрети жінок. Що ви можете про них сказати?
— Як виглядає бабуся художника? Ви можете сказати, який у неї характер?
— Що вам підказує?
— Який портрет ще привертає вашу увагу? Чим.саме?
— Повагою та симпатією просякнуті портрети людей похилого віку, які прожили довге важке життя, але зберегли доброту й любов до оточуючих. Усе в картинах сповнене глибокого змісту. У них немає нічого випадкового, заради зовнішнього ефекту. Вираз обличчя людини, її поза, жест, одяг, предмети інтер’єру в картині створюють образ, характеризують героя, передають його внутрішній стан. Жодні високі слова не здатні передати тієї майстерності, якої досяг Олександр Шилов. Художник своїм чарівним пензлем змушує очі говорити, перетворює фарби на шовк, хутро, оксамит, дерево... Його портрети живуть.
в) Повідомлення про художника.
Народився майбутній живописець Олександр Шилов у Москві. Там же здобув художню освіту.
Перш ніж стати відомим, художник Шилов перебивався випадковими заробітками, що не стосувалися мистецтва. Можливо, причиною його стрімкого, злету є вибір напрямку в мистецтві. Реалістичне, правдиве, без прикрас — напевно, саме таке мистецтво привертало увагу цінителів його творчості. Зараз усесвітньо відомий художник Олександр Шилов має численні нагороди різних рівнів, член Академії мистецтв.
1)      Повідомлення теми та завдань уроку,
      Як ви правильно зрозуміли, сьогодні говоритимемо про бабусю, нашу любу і невтомну трудівницю і піклувальницю, але в поезії Володимира Коло¬мійця. Чцтаючи його вірш, ми з’ясуємо, завдяки чому поетові вдалося пере¬дати читачам головну думку цього твору.
2)      Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом поета.
а) Читання біографічних відомостей у підручнику; Вправа «Ти — мені, я — тобі».
 Прочитайте відомості про поета в підручнику (с. 120),
      Розкажіть одне одному за партою, що вдалося запам’ятати.
б) Повідомлення юних біографів.
У чні (по черзі):
- Свого першого віршика Володимир Коломієць написав у третьому класі, в одну з повоєнних весен, коли жилося важко: їли млинці з цвіту акації, кор¬жики з жолудів. Якось Володя повернувся зі школи, хутенько поробив уроки і захотілося йому погуляти в лісі. Але за вікном дощило. Він тільки уявив Шіс і ведмедя, який виліз на стару черешню та гризе гіркий глей... Ведмідь не втримався і звалився на землю. От якби мав свою пасіку, то не лазив би по дикий «мед»! Таку мораль цієї проби пера придумав маленький Володя. Нев¬довзі його вірші друкуватиме дитяча газета «Зірка». А перша книжка поезій «До серця людського» побачила,світ, коли поетові виповнилося двадцять чо¬тири роки.
— Володимир Коломієць народився 1935 року на Київщині в сім’ї вчи-телів. Закінчив Київський університет. Поет багато пише. Він видасть друком ще' не одну поетичну книжку для дорослих, стане лауреатом Шевченківської премії, поки не згадає про ведмедика на старій черешні — і почне розмову з юними читачами в дитячих збірках «Зозулині черевички», «Чубарики-чуб- чики», «Дід, глід та глоденятко», «Ярмарок див» та іншихТ^А"кілька рІжїїГ тому вийшла друком нова збірка 77-річного поета-дідуся — «Мирослав і Лю- бомир». Її він присвятив своїм онукам-близнюкам. Володимир Коломієць знає світ дитинства, у якому цікаво й заманливо жити. Тому-то такі барвисті, теплі, ніжці та казково-загадкові його вірші для дітей!
Фізкультхвилинка
Я всміхаюсь сонечку:
«Здрастуй, золоте!».
Я всміхаюсь квіточці —        
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику «Лийся, мов з відра!».
Друзям усміхаюся —
Зичу їм добра.
Первинне сприймання змісту тексту учнями
Виразне читання вірша підготовленим учнем (ученицею) (с,121)


Яке враження від почутого вірша?
Що видалося незрозумілим?
2)      Словникова робота, Вправа «Довідкове бюро».
а) Тлумачення слів.
Лежанка — ..., лежанка-простяганка —потягусеньки — …ночки - …
б) Добирання синонімів.
Ніжаться — ..., клопочеться — ..., тупочеться — ..., обнімати
 — Назвіть із вірша дієслова, пов’язані з іменником бабуся?
— Які дієслова пов’язані з іменником дітлахи?
3. Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту
1) Самостійне читання вірша учнями. Вправа «Бджілки».
— Прочитайте вірш Володимира Коломійця напівголосно.
2) Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.
а) Бесіда за змістом прочитаного.
— Кого описує у вірші автор?       
— А що описує поет?
— Як ви зрозуміли слова автора «Ох, робото, ох, турбото. Хто то? Хто то? Хто то?»? Поясніть свою думку.
— Яку роботу виконує бабуся?
— Як ви гадаєте, чи зміниться щось наступного дня в поведінці дітей і бабусі? Що саме?
— Чи звертається поет до кожного з нас? Доведіть свою відповідь.
б) Вибіркове читання. Вправа «Шукачі».
— Знайдіть і прочитайте пари слів, що римуються.
— Яке порівняння використав автор у цьому вірші? 
— Навіщо, на вашу думку, поет використав такий прийом? Як ви це зрозуміли?
— Доберіть із тексту вірша ознаки до іменників.
Дітлахи — ...
сонечко —...                 .
— Знайдіть у вірші рядки, у яких ідеться про бабусину роботу. Прочитайте їх.
в) Робота в парі. Вправа «Луна».
— Виразно прочитайте вірш у парі з сусідом (сусідкою) по парті,
— Тепер читаємо вірш парами: перша — першу строфу гучно, друга — другу строфу тихіше, третя — третю строфу тихо. Потім — усе в зворотному
порядку: тихо, гучніше, гучно. І так,— поки всі пари не перечитають.
г) Виразне читання вірша окремими учнями. Само- і взаємооцінювання, оцінювання вчителем.
— Виразно і з любов’ю прочитайте вірш, ніби він саме про вашу бабусю
д) Командна робота. Інтерактивна вправа «Ток-шоу».       
— Об’єднайтеся парами в групи. Обговоріть питання «Чому бабуся сиве сонечко?». Доручіть спікерові поділитися вашою думкою з іншими і знайти її прихильників.
— Прочитайте оповідання В.Сухомлинського «Бабусин борщ»
Бабусин борщ
У бабусі дві онучки. Живуть вони у великому місті, а на літні канікули приїздять до неї в гості.
Радіє бабуся онучкам. Пригощає їх черешнями, свіжим медом і варениками. Та дівчаткам найбільше хочеться борщу: мама розповідала, що бабуся борщ варить смачний - пресмачний.
Зварила бабуся борщ зі свіжими помідорами, капустою і сметаною. Та от біда... забувати стала. Поки варила - двічі посолила. Поставила на стіл дві миски борщу та й припрошує онучок:
-        А чи й солила - й не пам ’ ятаю... стара вже... от сіль у сільниці - добавляйте собі на смак.
З’їли дівчатка по ложці борщу. Ой, який же солоний! Зглянулись між собою, усміхнулись непомітно. Ложка за ложкою - виїли та й ще попросили. Та все дякують бабусі. А вона радіє.
-        А чи солила ж я борщ? - питається бабуся.
-        Ми й не помітили, - каже Ніна. - такий смачний, що про сіль і не подумали.
-        Отже, солила, - з полегкістю зітхнула бабуся. - А завтра це діло вам доручу: боюся, що забуду посолити.
-        Добре, бабусю, - і знову зглянулись. І не помітно всміхнулись.
— Про кого оповідання «Бабусин борщ?
— До чого закликає нас В.Сухомлинський в своєму оповіданні?
— Як часто ви спілкуєтеся з бабусями?
— Чи говорите їм ніжні та теплі, лагідні та щирі слова, яких вони від вас чекають?
— Як можна допомогти бабусі?
— Знайдіть в оповіданні слова, які вказують на дії бабусі.
А зараз у вас на парті є виготовлена своя долонька із сердечком.
Візьміть її і на кожному пальчику охарактеризуйте свою бабусю. (Яка вона у вас?)
(Під звуки пісні: «Бабусенька моя», діти дають характеристику бабусі).
Зачитайте про свою бабусю.
III.     ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1.      Рефлексивний аналіз змісту прочитаного
Інтерактивний прийом «Мікрофон»
— З яким віршем ознайомилися на уроці?
— Хто його автор?
— Про кого йдеться у вірші Володимира Коломійця?
— Як ви вважаєте, для кого написаний.цей вірш: тільки для дітей? тільки для дорослих?
— ІЦо найважливіше хотів сказати поет своїм читачам?
2.      Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
— Навчіться виразно читати вірш (с. 121), за бажанням вивчіть його напам’ять, намалюйте портрет своєї бабусі й підготуйте розповідь про її душевність і майстерність.
За бажанням самостійно прочитайте вірш «Тюхтій і Торохтій» (с. 121-123), підготуйтеся розповісти, чиї із них учинки вам більш симпатичні та чому.


Методична декада вчителів початкової школи

Методична декада вчителів початкової школи  НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім.Т.Г.Шевченка - гімназія&qu...